Lean vinder mere og mere indpas i adminstrative og offentlige organisationer. Men den vigtigste faktorer i om Lean bliver en succes er ledelsensforståelse for Lean - og den er ikke altid helt på plads.
For hvordan kan man vide, hvad man går ind til før man går ind til det?
Behovsanalyse er den klart vigtigste ingrediens for at få succes med et socialt medie internt. Begynd altid med at se på, hvordan jeres nuværende kommunikationsmønstre er? Hvilke personer kommunikerer med hinanden? Hvordan kommunikerer de nu? Kan et socialt medie facilitere og optimere den kommunikation? Først når du har det på plads, kan du begynde at kigge på hvilke sociale teknologier, der kan være løsningen.
Behovsanalysen handler om at klarlægge, hvilke kommunikationsmønstre et socialt medie kan optimere.
Weak ties handler om de svage relationer på en arbejdsplads. Det er let for dig at sende en email eller ringe til de personer, du arbejder tæt sammen med - hvis du har et problem eller spørgsmål. Kollegaer længere ude i organisationen, kender du måske ikke så godt, og derfor spørger du ikke dem, selvom de måske ville være bedre til at besvare dit spørgsmål.
Hvad er motivet bag ledelsens kommunkation? Dette er meget afgørende for, hvordan en organisation fungerer - og hvilke slags kommunkationsplatforme, der skal tages i brug.